Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Czerwonaka. Do najważniejszych z nich należą:
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Czerwonak na lata 2017-2020 z perspektywą na lata 2021-2024;
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Czerwonak wraz z suplementem;
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Czerwonak w 2021 r.;
Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Czerwonak na lata 2013-2032;
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Czerwonak w latach 2021-2025;
Strategia Rozwoju Elektromobilności Gminy Czerwonak;
Program Ochrony Powietrza w Gminie Czerwonak na lata 2021-2025;
Program pilotażowy dla Gminy Czerwonak 2021 polegający na udzielaniu dotacji celowej z Budżetu Gminy na zadania służące ochronie zasobów wodnych, polegające na gromadzeniu wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania;
Gminny Program Wymiany Pieców;
Program opieki nad zabytkami na lata 2017-2020 dla Gminy Czerwonak.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
W 2021 r. Gmina Czerwonak należała do związku międzygminnego GOAP, w związku z czym nie ponosiła wydatków w związku z gospodarowaniem i unieszkodliwianiem odpadów. Nie uzyskiwała również opłat z tego tytułu (dochody i wydatki nie są uwidocznione w Budżecie Gminy). 18 marca 2021 r. Rada Gminy Czerwonak na wniosek Wójta Gminy Czerwonak Marcina Wojtkowiaka podjęła uchwałę o wystąpieniu ze Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” GOAP. Po opuszczeniu związku przez Miasto Poznań pozostawanie Gminy Czerwonak w GOAP stało się nieuzasadnione ekonomicznie. Pozostanie w GOAP w takiej sytuacji byłoby związane z koniecznością spłaty dotychczasowych zobowiązań bez udziału Miasta Poznania, a jednocześnie wzrósłby koszt odbioru odpadów.
W 2021 r. na terenie Gminy Czerwonak obowiązywały następujące stawki w przypadku odpadów zbieranych w sposób selektywny:
28,00 zł od mieszkańca dla budynków do 4 lokali mieszkalnych;
25,00 zł od mieszkańca dla budynków powyżej 4 lokali mieszkalnych.
W przypadku odpadów komunalnych, które nie były zbierane i odbierane w sposób selektywny opłaty wynosiły:
56,00 zł od mieszkańca dla budynków do 4 lokali mieszkalnych
50,00 zł od mieszkańca dla budynków powyżej 4 lokali mieszkalnych.
Uchwałą nr 379/XXXV/2021 Rady Gminy Czerwonak z dnia 24 czerwca 2021 r. dokonano wyboru metody ustalania opłaty za odpady komunalne oraz stawki obowiązujące od 1 stycznia 2022 r., czyli po przejęciu zadania związanego z gospodarowaniem odpadami komunalnymi przez gminę. Wysokość stawek względem 2021 r. nie uległa zmianie.
Odebrane odpady
komunalne (tony)
Odebrane odpady
segregowane (tony)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
do roku 2020
Wydatki poniesione na transport i łączność w 2021 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie niższym o ok. 2,1 mln zł. W stosunku do ogółu wydatków na transport i łączność, wydatki majątkowe w tym obszarze stanowiły niemal 59,6%. Największy udział w tej kategorii w 2021 r. miały inwestycje w drogi gminne, pochłaniając niemal 3/4 wszystkich wydatkowanych środków.
Liczba linii
autobusowych
Liczba nowych publicznych miejsc parkingowych
Długość linii
autobusowych (w km) - na terenie gminy w jednym kierunku
Liczba nowych
lamp ulicznych
Długość nowo wybudowanych
dróg gminnych (w km)
Długość wyremontowanych dróg gminnych (w km)
Długość wybudowanych
chodników (w km)
Długość nowo wybudowanych ścieżek rowerowych (km)
Nowa ścieżka rowerowa w Miękowie
do roku 2020
Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2021 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie wyższym o ok. 1,1 mln zł. Wzrost wydatków na gospodarkę mieszkaniową w 2021 r. jest wynikiem m.in. zwiększonych nakładów inwestycyjnych, które w 2021 r. dotyczyły regulacji terenowo-prawnych gruntów zajętych i przeznaczonych pod drogi oraz inne cele publiczne i zadania własne gminy, jak również budowy wewnętrznej instalacji gazowej w budynku przy Placu Zielonym 1 i 4 w Czerwonaku.
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2021 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2021 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2021 r.
Liczba wynajmowanych
lokali socjalnych w 2021 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2021 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2021 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2021 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2021 r. (ha)